Viral

“Sudah la tak puasa,makan di kedai khalayak ramai”. Tular Rakaman 4 Wanita Selamba Makan Di Restoran Non-Muslim Tanpa Malu

SEORANG wanita merakam 4 orang wanita Islam yang bertudung makan di sebuah restoran non- muslim.

Wanita tersebut berasa kesal melihat mereka makan di bulan puasa di restoran tersebut tanpa menghormati umat Islam berpuasa di bulan Ramadan.

Wanita tersebut turut menyatakan perbuatan tersebut memalukan Islam apabila kesemua wanita tersebut juga mengenakan tudung.

 

Namun seorang daripada wanita tersebut menyatakan “saya tidak ikut hukum fekah, saya ikut hukum al-Quran”.

Namun wanita tersebut menyatakan dalam Islam berpuasa ialah wajib. Puasa merupakan salah satu daripada 5 rukun Islam.

Namun wanita tersebut tetap menegaskan hukum berpuasa bagi mereka berbeza dan tidak sama seperti di Malaysia kerana mereka mengikut hukum daripada Al-Quran.

 

Wanita (perakam) tersebut bertanya hukum mana awak belajar?

Wanita tersebut menjawab, nanti saya jawab dengan Allah.

Wanita yang merakam ini bersumpah dengan nama Allah yang dia telah menegur mereka dan mereka harus bertanggungjawab sendiri di hadapan Allah di akhirat kelak.

Wanita tersebut juga menyatakan ia akan menyebarkan video ini di media ꜱᴏꜱɪᴀʟ.

 

Hukum berpuasa di mana-mana sahaja tetap sama dan tidak berbeza. Ia merupakan kewajipan bagi orang Islam yang telah akil baligh dan tiada keuzuran untuk menghalangnya daripada berpuasa.

Berdosa besar sekiranya sengaja untuk tidak berpuasa.

Moga semua diberi hidayah daripada Allah.

Video

 

 

Reaksi wargamaya

Entah yg xpuase tu cuti kot dtg haid..brsngka baikk…huhu😌..tp idak le nk makan kedai cine..loyer tekak..ieee

 

Kalau pergi indon mmg budaya diaorg macam tue dah sejak azali
Mazhab pun berbeza tapi tue lah datang Malaysia bawa budaya mcm tue
Rosak-rosak🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Dia ni orang mana buat malu saje kalo tak puase jangan lah mkn Di tempat umun macam tu lagi Di kedai cina lgi bodoh

 

Org jenis ni x yah tegur la.. Dh mg diorg x malu.
Mkn terang2 kt kedai non muslim.
Siang hari puasa,bertudung pulak tu. So.. Yg menegur tu buat abis pahala puasa je terpekik2 cmtu. Malu kt nonmuslim sama.

Ni bukan org Malaysia rasanya yg makan ni..sbb cara ckp pun bunyi lain..mcm org seberang…cuba tanya kat mak cik ada permit x.. hehehe…tentu terus puasa..hahaha

 

Dia dah ckp berbeza beza, mungkin yg dia ikut cara islam lain… yg msia mungkin cara islam lain… sama2kata yg mereka yg betul… so ikut fahaman sendiri laaa…… yg penting u dgn tuhan saja….

 

Aduuiii buat selamba ja awek tu. Tak tau malu la. Klu nak mkn pun beli la bungkus. Bawa balik umah mkn. Tu la anak anak melayu kita sekrg ni. Eeeemmmm. Mana penguat kuasa agama takkan tak ambil tindakan.

Sumber: Facebook ismail harris

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *