Uncategorized

‘Yang kau hlna tu mak aku tau, si*l’ – Lelaki dipercayai anak kepada Makcik Kemboja cabar bersemuka

Netizen di media sosial masih lagi membincangkan isu Makcik Kemboja keluar kenyataan menghina Melayu Malas. Dalam perkembangan terkini, tular video seorang lelaki yang mendakwa Makcik Kemboja itu adalah ibunya.

Dalam video tular itu, lelaki berkenaan dipercayai tidak berpuas hati dengan netizen yang mengeluarkan kata-kata kesat dan berunsur penghinaan terhadap ibunya.

Ni, anak Makcik Kemboja kat sini. Aku cabar engkau, daripada menyalak macam anjing dekat TikTok.. aku cabar kau face (bersemuka dengan) aku dekat kilang ini.

“Yang kau hina tu mak aku tahu, si*l. Kalau setakat menyalak macam anjing, ‘Gong! Gong! Gong! Gong! Gong! Gong!’ Haa ni anak Makcik Kemboja kat sini.

“Aku dah tak takut dah kat kau. Aku memang tak pernah takut pun dengan kau,” tegasnya dalam video tersebut.

Terdahulu, ahli perniagaan berasal dari Kemboja didakwa mengeluarkan kenyataan yang mendakwa bangsa Melayu sebagai pemalas berbanding bangsa Kemboja yang rajin.

Kenyataan wanita itu mengundang 17 laporan polis yang telah dibuat oleh orang awam. Kertas siasatan telah dibuka atas dakwaan mengeluarkan kenyataan yang mengapikan sesuatu kaum.

 

 

 

Terdahulu, tular di media sosial mengenai rakaman video memaparkan wanita yang menjalankan perniagaan jahitan pukal itu sedang mengadakan penstriman langsung di sebuah gedung pakaian Muslimah.

Menerusi rakaman itu dia mendakwa orang Kemboja lebih pandai dan rajin berniaga berbanding Melayu yang malas.

Ketua Polis Melaka, Datuk Zainol Samah berkata, laporan itu dibuat pelbagai pihak selepas sebuah video berdurasi satu minit tujuh saat dimuat naik oleh seorang pemilik akaun yang memaparkan wanita terbabit telah mengatakan Melayu malas pada Ahad lalu.

Menurutnya, susulan laporan polis berkenaan, Jabatan Siasatan Jenayah Melaka telah membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 505 Kanun Keseksaan kerana mengeluarkan kenyataan dengan niat mengapikan sesuatu kaum.

“Kes turut disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Bagaimanapun, Mariyah tampil memohon ampun susulan kenyataan daripada Tunku Ismail yang mengatakan sebelum ini tidak ada pihak yang memintanya mengambil tindakan terhadap kenyataan daripada Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (ketika itu) pada 2018 lalu selain kenyataan daripada bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

“Tahun 2018 MP (Ahli Parlimen) Muar mengatakan zaman Ketuanan Melayu telah berakhir. Tun (Mahathir) dah berpuluh tahun kata ‘Melayu malas’. Tapi tak ada pula orang tag saya suruh ambil tindakan,” respons ringkas Tunku Ismail di X,” katanya.

Sumber: The Reporter

Please wait while you are redirected...or Click Here if you do not want to wait.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *